8 Tips bij Snel Afvallen met Sporten

Wil je snel afvallen met sporten maar vraag je je af wat daarvoor de beste sport is? En wil je weten wat de beste sport is om vet te verbranden, en dan ook rond je buik?

Als je denkt dat hardlopen de beste manier is om vet te verbranden, moet ik je vandaag gaan teleurstellen (of ik maak je blij als je hardlopen toch al dodelijk saai vond).

De beste sport om af te vallen zal NIET de sport zijn die je denkt. Als ik een gokje mag doen heb je er waarschijnlijk nog nooit van gehoord.

Inhoud van dit artikel

Blijvend afvallen met sporten en gezond eten

Tip #1: Sporten en afvallen thuis: train met gewichten

Tip #2: De beste sport voor het krijgen van een strakke buik

Tip #3: Sporten en afvallen met samengestelde oefeningen

Tip #4: Snel afvallen met de juiste voeding

Tip #5: Het belang van rust als je wilt afvallen met sporten

Tip #6: Drink voldoende water om gezond te blijven

Tip #7: Stop met het wegen van je gewicht

Tip #8: Houd je gewicht onder controle

Sporten en afvallen schema voor beginners

Verbrand snel overtollige kilo’s en buikvet met simpel te maken afslank recepten

Blijvend afvallen met sporten en gezond eten

Afvallen is een kwestie van goed gemotiveerd blijven en het toepassen van de meest effectieve manieren om energie te verbranden. Je kunt alleen snel en gezond gewicht verliezen door de gezonde voeding te combineren met de beste sporten die vetverbranding stimuleren.

Het proces van het afvallen is voor een groot deel afhankelijk van je voeding, maar onderschat de meerwaarde van een strak sportschema niet!

Om twee belangrijke redenen kun je eigenlijk niet zonder sporten bij het afvallen:

Ten eerste gaat het veel langer duren om vet te verbranden door alleen op de voeding te letten

Ten tweede is sporten goed om de motivatie vast te houden

Door te sporten kun je het jojo-effect verminderen of zelfs voorkomen. In principe kun je dus afvallen zonder te sporten, maar de kans van slagen is veel kleiner.

Als je die strakke buik wilt krijgen en hoopt op blijvend gewichtsverlies, dan mag sporten zeker niet ontbreken in je dagelijks leven.

Ook nadat je weer op het juiste gewicht zit moet je actief blijven sporten. Energieoverschotten die je door eten binnen krijgt moeten op de één of andere manier verbrand worden. Doe je dat niet? Dan wordt het overschot omgezet in vet.

In de onderstaande tips geef ik je de beste tips voor blijvend gewichtsverlies en afvallen rondom je buik.

Tip #1: Sporten en afvallen : train met gewichten

Een gezonde manier om je metabolisme te versnellen is door het aanmaken van spieren.

Spiermassa is metabolisch veel meer actief dan vet en versnelt je stofwisseling .

Dat komt omdat spieren meer energie verbruiken dan lichaamsvet .  Dit betekent dat je meer calorieën verbrandt per dag, zelfs op de momenten dat je rust!

Fitness, krachttraining en HIIT helpen ook om je spieren te behouden als je bezig bent met afvallen, zelfs als je een dieet volgt met weinig calorieën.

In een studie werden 48 vrouwen met overgewicht op een dieet gezet van 800 calorieën per dag. De groepen werden verdeeld in geen training, aerobe training (zoals joggen en hardlopen) en weerstandstraining.

Alleen de vrouwen die aan weerstandstraining deden behielden hun spiermassa, stofwisseling snelheid en kracht. De andere groepen verloren behalve lichaamsgewicht ook hun spiermassa en zagen een daling in hun metabolisme (bron).

Nu denk je als vrouw misschien ‘maar ik wil helemaal niet gespierd worden!’.

Laat ik je één ding vertellen: vrouwen produceren niet genoeg testosteron om spiermassa op te bouwen in hetzelfde tempo als mannen.

Het is fysiek onmogelijk om als vrouw zeer gespierd te worden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je door krachttraining er te mannelijk uitkomt te zien.

Door thuis met gewichten te trainen creëer je een aantrekkelijk vrouwelijk figuur met strakke billen, benen en een smallere taille.

Tip #2: De beste sport voor het krijgen van een strakke buik

Als je nu meteen denkt aan hardlopen dan moet ik je teleurstellen. Ik ben namelijk helemaal niet zo positief over hardlopen. Althans, niet voor afvallen en vetverbranding in ieder geval.

Toch zie ik ieder jaar weer duizenden mensen met goede voornemens de sportschoenen aantrekken en puffend over straat rennen, terwijl ze ondertussen luisteren naar  Evy de hardloop app.

Met name vrouwen denken dat hardlopen een effectief middel is om buikvet te verbranden. Helaas blijkt het tegendeel waar.

Duursporten zoals hardlopen zijn niet de beste keuze om blijvend af te vallen. Goed, je zult er misschien tijdelijk wat kilo’tjes mee verliezen, maar een strakke buik en stevige billen krijgen met hardlopen kan je wel vergeten.

Als je een aantrekkelijk en sexy figuur wilt krijgen dan raad ik je een andere sport aan dan hardlopen. Niet omdat ik een hekel heb aan duursporten, maar omdat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er veel effectievere trainingsmethodes zijn om vet te verbranden.

En de kans is groot dat je er nog nooit van hebt gehoord!

Welke sport ik bedoel? Ik heb het over High intensity interval training (HIIT). Hoge intensiteit interval training is één van de beste sporten om vet te verbranden en het krijgen van een strakke buik.

HIIT is een trainingsvorm waarbij je intensieve intervallen van sportactiviteit afwisselt met korte periodes van rust. HIIT stimuleert de vetverbranding (dus ook buikvet!) door je stofwisseling (tijdelijk) te verhogen, zelfs nadat de training is voltooid (bron, bron).

Uit onderzoek blijkt (bron) dat mensen die aan HIIT doen maar liefst 7(!) keer meer lichaamsvet verliezen dan mensen die enkel gebruik maken van cardio.

Wil je snel een strakker en aantrekkelijk lichaam krijgen en ook nog eens minder tijd kwijt zijn aan je trainingen? Je zou wel gek zijn om geen HIIT uit te proberen!

Tip #3: Sporten en afvallen met samengestelde oefeningen

Het is een hardnekkig misverstand dat je plaatselijk vet kan verbranden in de buikstreek. Het doen van honderden crunches zet geen zoden aan de dijk als je vetpercentage veel te hoog is!

Lokaal vet verliezen is helaas onmogelijk. Je kunt niet alleen vet verminderen op specifiek je buik, benen, billen of een ander lichaamsdeel.

Waar vet wordt opgeslagen is vooral een genetische kwestie. Daar heb je geen invloed op. Waar je wél invloed op hebt is je algehele vetpercentage verlagen zodat je buikspieren uiteindelijk zichtbaar worden.

Natuurlijk zal je buik strakker worden als je de juiste oefeningen doet, maar die zal je pas te zien te krijgen als je algemene vetpercentage omlaag is gegaan.

In de praktijk blijkt dat mannen, met behulp van een gezond dieet en sporten, iets sneller vet verliezen dan vrouwen. Voor vrouwen is het vaak wat lastiger om lichaamsvet kwijt te raken omdat het vrouwelijk lichaam geneigd is om meer vet op te slaan.

Wat de oplossing is?

De beste ‘afvallen buik‘ tip die ik je kan geven is door te trainen met samengestelde oefeningen. Samengestelde oefeningen pakken namelijk de probleemgebieden aan van zowel mannen als vrouwen. Deze samenstelling wordt vooral  gebruikt tijdens onze body movement lessen.

Samengestelde oefeningen zijn ideaal voor vetverbranding omdat ze veel meer spiergroepen aanpakken.

De meeste buikspieroefeningen isoleren namelijk alleen de buikspieren, waardoor andere spiergroepen in het lichaam niet of nauwelijks getraind.

Tip #4: Snel afvallen met de juiste voeding

Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen hun doelstellingen met afvallen niet bereiken is omdat ze geen idee hebben waarmee ze bezig zijn.

Een recente Amerikaanse studie heeft uitgewezen dat je met sporten en beweging niet drastisch veel zal afvallen (bron) als je voeding niet op orde is.

Je kan zoveel sporten als je wilt, maar als je alleen maar ongezonde voeding eet dan zal je die strakke buik nooit krijgen.

In dat opzicht is sport dus niet het belangrijkste om snel en blijvend af te vallen.

De meeste vrouwen overschatten bovendien het aantal calorieën dat ze verbranden tijdens het uitvoeren van lichaamsoefeningen.

Ze denken dat ze bij het dichtstbijzijnde tankstation allerlei snacks en zoetigheden naar binnen mogen werken omdat ze van te voren een halfuurtje aan cardio hebben gedaan.

Om succesvol af te vallen is het belangrijk dat je goed let op je voeding en weet wat je naar binnen stopt.

Richt je op voeding met de juiste verhoudingen macronutriënten en staar je niet blind op het tellen van calorieën, want dat zegt helemaal niets over de kwaliteit van je voeding!

Tip #5: Het belang van rust als je wilt afvallen met sporten

Ik blijf hameren op het belang van een goede nachtrust. Waarom ik dat doe? Omdat een gebrek aan slaap gekoppeld is aan een groter risico op overgewicht.

Verschillende studies bevestigen dat slaaptekort gezondheidsrisico’s met zich mee brengt, waaronder:

Vertraging van de stofwisseling

Een verhoogde bloedsuikerspiegel

Insulineresistentie

Dit alles zorgt voor een groter risico op diabetes type 2 (suikerziekte). Daarnaast is wetenschappelijk aangetoond dat slaapgebrek het ‘honger hormoon’ leptine (dat de eetlust onderdruk) van slag brengt. Hierdoor meer heb je vaker last van hongergevoelens en eetbuien (bron).

Gebrek aan slaap verandert de manier waarop je lichaam suiker verwerkt en verstoort de hormonen die je eetlust reguleren. Het kan verklaren waarom mensen met weinig slaap moeite hebben met gewichtsverlies.

Tip #6: Drink voldoende water om gezond te blijven

Goed gehydrateerd blijven is belangrijk voor het behoud van energie.

De vele biochemische processen die plaatsvinden in je lichaam zorgen voor een verlies aan vocht dat moet worden vervangen.

Vocht raak je niet alleen kwijt door ontlasting, ook zweten en in en uitademen zorgen daarvoor.

Verschillende studies hebben aangetoond dat lichte uitdrogingsverschijnselen al leiden tot een laag energielevel en een verminderd concentratievermogen (bron, bron).

Wees je er van bewust dat afvallen met sporten alleen goed werkt als je dagelijks voldoende water drinkt.

Ik raad je aan om minimaal 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken. Op de momenten dat je sport drink je ieder half uur een halve liter water extra.

Tip #7: Stop met het wegen van je gewicht

Als je wilt afvallen met sporten om een strakke buik te krijgen, dan is constant naar je weegschaal staren een van de slechtste dingen die je kunt doen. Spieren wegen namelijk zwaarder dan vet.

Het kan dus zijn dat je na een periode van intensief trainen lichaamsvet bent kwijtgeraakt, maar dit niet terugziet op de weegschaal.

En dat terwijl je lichaamsbouw er veel aantrekkelijker en slanker is uit te komen zien. Raak dan niet in paniek, want het draait niet om gewichtsverlies maar om vetverlies.

Alleen al het verminderen van je dagelijkse hoeveelheid calorieën voor een periode van enkele weken, zal leiden tot gewichtsverlies. Die verloren kilo’s zijn voornamelijk vocht, spiermassa en een klein beetje vet.

Geschat wordt dat bij afvallen ongeveer een kwart van het verloren gewicht uit spiermassa bestaat . Je lichaam wordt namelijk in de uithongeringsmodus gedwongen om niet alleen vetten aan te spreken als energiebron, maar ook spiereiwitten.

Hoe kan je voorkomen dat je lichaam spierweefsel als energiebron aanspreekt? Behalve weerstandstraining (om je spieren te blijven prikkelen) is het belangrijk dat je veel eiwitrijke voeding tot je neemt.

Het kan nuttig zijn om je buikomvang en vetpercentage te meten van tijd tot tijd. Zo weet je werkelijk of je lichaamsvet bent kwijtgeraakt.

Tip #8: Houd je gewicht onder controle

Als het gaat om afvallen en sporten dan bepaalt je discipline en doorzettingsvermogen in sterke mate of je het op de lange duur zult volhouden of niet. Niemand behalve jijzelf kan je dwingen om regelmatig te sporten en gezond te eten.

Het is belangrijk om voor jezelf haalbare doelen te stellen. Hierbij moet je denken aan de korte termijn. Over één jaar 20 kilo lichter willen wegen is onrealistisch. Je kunt beter doelen stellen gericht op het eten en het sporten. Iedere week drie keer in de sportschool het trainingsschema afwerken en gezond eten.

Ervoor zorgen dat die verloren kilo’s nooit meer terugkomen is voor de meesten geen gemakkelijke opgave.

Het blijkt dat maar liefst 85% van de mensen die op dieet zijn geweest, niet in staat zijn om de verloren kilo’s vet definitief van zich af te schudden.  In de praktijk blijkt dat de meeste mensen die af proberen te vallen zonder een sportschema het niet vol gaan houden .

Interessant genoeg zijn de mensen die intensief zijn blijven sporten hun gewicht blijvend kwijtgeraakt. Afvallen met sporten en gezond eten is dé manier voor blijvend gewichtsverlies.

Door wekelijks intensief te sporten wordt je lichaam gedwongen om vet te verbranden en zal het zich niet nauwelijks in je lichaam opslaan (bron).

Je kunt alleen op een gezonde en blijvende manier gewicht kwijtraken door de juiste voeding te combineren met fanatiek sporten. Mensen die dát doen zullen uiteindelijk gezegend zijn met een platte buik en een aantrekkelijk figuur.

Onze small group body movement les is gebaseerd op bovenstaande tips. Je kunt je inschrijven door het formulier op de website in te vullen.