Trainen in warmte!!!

De warmte zal voorlopig blijven aanhouden, vandaar dat wij hier enige informatie geven over trainen in de warmte.

De kerntemperatuur van de mens is 37°C, welke gedurende de dag over niet meer dan 1°C fluctueert. Wanneer de omgeving opwarmt, warmt het lichaam mee. Dit kan door de warmte die afkomt vanuit de zon of warm object, weerkaatsing van warmte, of opwarming door fysieke activiteit. De interne thermostaat registreert dit en het lichaam reageert hierop door extra bloed naar de huid te pompen, de zweetproductie te verhogen en zich zo te kunnen aanpassen aan de warmte. Wanneer het lichaam de warmte niet (volledig) kwijt kan, begint de kerntemperatuur te stijgen, wat resulteert in hitte stress. Wanneer deze temperatuur stijgt naar 38 of 39 graden, zal de fysieke prestatie langzaam afnemen. Gezonde personen kunnen incidenteel temperaturen tot 39 graden zonder problemen aan. Daarboven nemen de gezondheidsrisico’s toe.

Wanneer je lichaam op natuurlijkerwijze zich koelt zal dit gepaard gaan met, in eerste instantie, vochtverlies. Hitte stress treedt op wanneer het lichaam gedehydreerd raakt; een extreme hoeveelheid aan vocht en zout wat het lichaam verliest. Dit vocht en zout heb je nodig om af te koelen en met een te kort hieraan zal je lichaam de lichaamstemperatuur niet meer goed weten te controleren. Met, in langere sessies of wanneer je wordt overweldigd door hitte, vervelende gevolgen van dien. 

Volg deze tips op om het risico op hitte stress te verminderen en in tijden van warmte toch het uiterste uit je trainingen te halen;

– Drink genoeg voor de training, tijdens en na de training In het algemeen: zorg dat je gedurende het dagdeel vooraf goed drinkt.

– Zorg dat je dranken niet alleen vocht maar ook zouten bevatten. Sodium, potassium en magnesium zijn essentieel voor een goede         vochtverwerking in je lichaam. Dit kan je ook nuttigen in, naast je drinken, het eten.

– Vermijd het heetste moment om te dag, plan je sporten in de ochtenden of avonden.

– Draag lichte losse kleding.

– Merk je prestatievermindering? Neem rust in een coolere plek zoals de schaduw. 

Denk eraan; voorkomen is beter dan genezen.

De volgende symptomen kunnen optreden wanneer je hitte-stress ontwikkeld, sport verantwoord en luister naar je lichaam;

– Duizeligheid
– Zwakheid
– Hoofdpijn
– Bleke, koudere en vochtige huid
– Snelle maar zwakke pols-hartslag
– Desoriëntatie
– Spierkrampen
– Flauwvallen
– Moeheid
– Misselijkheid

Bron: fit en health magazine