Hoe werkt spieropbouw?


Door je spieren regelmatig met gewichten te belasten, veranderen je spieren. Ze kunnen makkelijker energie omzetten, de bloeddoorstroming wordt beter, de spiervezels veranderen en je spieren worden groter.


Door de belasting veroorzaak je schade aan de membranen in de spiervezels. Hierdoor beschadigen de eiwitten die een rol spelen in het samentrekken van de spier, wat kan resulteren in spierpijn. Het ‘kapotte’ eiwit wordt vervolgens opgeruimd. In de herstelfase worden weer nieuwe spiereiwitten aangemaakt om de kapotte te vervangen.


Als je regelmatig aan krachtsport doet, dan zorgt je spier ervoor dat meer eiwit wordt gemaakt dan voorheen in de spier aanwezig was. Zo ‘wil’ de spier voorkomen dat bij de volgende inspanning opnieuw schade ontstaat. Dit hele proces wordt ook wel ‘supercompensatie’ genoemd. Als je dus regelmatig aan krachtsport doet en de intensiteit opvoert, zal de spier blijven groeien.


Resultaat zien van spiergroei


Hoe snel je resultaat ziet, hangt af van hoe zwaar je bent en wat je startconditie is. Als je een starter bent, heb je geduld nodig. Het is een fabel dat je in een paar maanden helemaal strak kan zijn. De eerste keren zal je waarschijnlijk spierpijn hebben. Na verloop van tijd merk je dat je spieren (steeds) meer belasting aankunnen. En na enkele maanden ga je verschil zien in je lichaamsbouw.


We zullen regelmatig meer uitweiden over training.



Dare to be different

12 keer bekeken

PERSONAL TRAINING - GROEPSFITNESS - SMALL GROUP - VOEDINGSADVIES - AFVALLEN - SPIEROPBOUW - CORE TRAINING - WEDSTRIJDBEGELEIDING - LIFESTYLE COACHING

  • w-facebook
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

© 2019 by Unican Fit