Spiercelhydratatie voor maximale groei

Hoe belangrijk is drinken voor, tijdens en na de training.


De spiercel goed "nat" houden is zeer belangrijk voor de opbouw van maximale spiermassa. Vaak wordt het belang van genoeg drinken niet serieus genomen. In dit bericht lees je informatie over de achtergrond theorie van spierhydratatie en tevens belangrijke tips om je spiercel goed vol en bol te houden.


Wat is spiercelhydratatie?

Spiercelhydratie verwijst naar het vochtgehalte in de spiercel.

Een hoog vochtgehalte geeft meer spieropbouw, minder spierafbraak, meer opslag van glucose in de spier, zorgt voor optimale activiteit van bepaalde enzymen en heeft een gunstige invloed op gevoeligheid van hormonen op de spiercel, zoals bijvoorbeeld insuline.

Insuline kennen we als anabool hormoon, dat de eiwitbouw maar ook de vetopslag bevordert. Verder draagt een goede hydratatie-toestand van de spiercel bij aan een betere werking en overdracht van signaalstoffen en als beschermende factor tegen de invloed van vrije radicalen.

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op het vochtgehalte in de spiercel. We gaan ze punt voor punt langs:


Totale lichaamshydratatie:

De hoeveelheid lichaamsvocht die iemand 'bij zich draagt' kan het vochtgehalte in de spiercel beïnvloeden. Bij een te groot verlies aan vocht gaat het spiercelvolume achteruit en kan de eiwitopbouw worden afgeremd. Verder geeft een vochtverlies van slechts 1% van het lichaamsgewicht als een behoorlijk prestatieverlies. Je moet tijdens de training dus blijven drinken.


Nutriënten:

Diverse nutriënten zijn van invloed op de spiercelhydratie. Een belangrijke groep zijn de koolhydraten. Meer glucoseopslag (in de vorm van glycogeen) leidt tot meer vocht, omdat glycogeen vocht aantrekt. Ook glutamine kan een rol spelen bij verbetering van het vochtgehalte in de spiercel en draagt mogelijk bij tot een verbeterde eiwitopbouw.

Glutamine komt voor in vis, vlees, eieren en zuivelproducten. Creatine - een bekend en veelgebruikt sportvoedingssupplement - verhoogt eveneens het vochtgehalte van de spiercel. Daarnaast zijn diverse zouten van belang, zoals natrium en kalium.



Water de natuurlijke energiebron



21 keer bekeken

PERSONAL TRAINING - GROEPSFITNESS - SMALL GROUP - VOEDINGSADVIES - AFVALLEN - SPIEROPBOUW - CORE TRAINING - WEDSTRIJDBEGELEIDING - LIFESTYLE COACHING

  • w-facebook
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

© 2019 by Unican Fit