Spierkrampen in de benen

Kramp in je benen wordt veroorzaakt doordat alle vezels van een specifieke spier zich plotseling gelijktijdig samentrekken. Hierdoor wordt de beenspier een moment lang korter en ervaar je een typische kramppijn in je been. In dit artikel lees je 7 tips om krampen in de benen te voorkomen…


Tip 1: Verslechterde vochthuishouding

Kramp in de benen wordt in veel gevallen veroorzaakt door een verstoorde vochthuishouding. Een verstoorde vochthuishouding kan ontstaan door:

* Te weinig water drinken

* Te veel of te weinig zout eten

* Overmatig zweten (a.g.v. sport of nervositeit)

* Gebruik van vochtafdrijvende middelen Alcohol


Tip 2. Lichaamshouding veroorzaakt beenkramp

Langdurig in dezelfde positie staan, zitten of liggen kan krampen in je benen uitlokken. Verander daarom regelmatig je houding, vooral ook als je zittend of staand werk doet.


Tip 3. Kramp in benen door lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging speelt een belangrijke rol bij krampen in de benen. Zo kan voldoende lichaamsbeweging kramp in de benen helpen voorkomen. Overmatig en geforceerd sporten kan echter leiden tot uitputting, overbelasting en verzuring van de spieren en daarmee tot krampen. Las daarom regelmatig een rustdag in.


Tip 4. Gebrek aan voedingsstoffen = beenkrampen

Ook bepaalde voedingsstoffen spelen een cruciale rol bij krampen in de benen. Zo kan een tekort aan magnesium, natrium, zink, calcium, vitamine D, vitamine E of B-vitamines krampen in de benen veroorzaken.


Tip 5. Beenkramp door bloeddruk & bloedsuiker

Hypertensie (verhoogde bloeddruk) kan kramp in je benen in de hand werken. Laat daarom eens je bloeddruk meten als je regelmatig last hebt van beenkramp. Hetzelfde geldt voor een lage bloedsuikerspiegel ofwel een te lage waarde van glucose in je bloed. Eet snelle koolhydraten (bijv. een suikerrijk zuurtje of dropje) om een te lage bloedsuikerspiegel op te hogen.


Tip 6. Lichaamstemperatuur veroorzaakt beenkrampen

Nachtelijke kou en temperatuurschommelingen kunnen beenkrampen teweegbrengen of verergeren. Zowel een te lage als een te hoge lichaamstemperatuur kan bijdragen aan kramp in de benen. Enkele middelen die je lichaamswarmte tijdens het slapen kunnen verhogen of stabiliseren, en daarmee nachtelijke kram in de benen kunnen voorkomen, zijn als volgt:

* Warm beddengoed

* Elektrische deken

* Kruik c.q. warmwaterkruik

* Dikke sokken

* Elektronisch warmtekussen


Let wel: er zijn dus ook mensen die juist te maken krijgen met krampen in de benen als zij het te warm hebben. In zo’n geval kan een koud voetenbad, een wisselbad, of staan, zitten, hurken of knielen op koude tegels wellicht uitkomst bieden ter bestrijding van de verkramping van de benen.


Tip 7. Ontspannen bestrijdt spierkramp in benen

Als kramp in je bovenbeen, kuit, voet of tenen je overvalt tijdens het slapen, dan kun je de spanningsreflex doorbreken door masseren, wrijven, knijpen en/of rekken. Ook je been in een zo recht mogelijke houding proberen te strekken (van lies tot tenen) kan uitkomst bieden. Zodoende zullen de spiervezels van de beenspieren zich weer ontspannen.

30 keer bekeken

PERSONAL TRAINING - GROEPSFITNESS - SMALL GROUP - VOEDINGSADVIES - AFVALLEN - SPIEROPBOUW - CORE TRAINING - WEDSTRIJDBEGELEIDING - LIFESTYLE COACHING

  • w-facebook
  • Instagram - White Circle
  • LinkedIn - White Circle

© 2019 by Unican Fit